Konuyla ilgili Yerel Basınımızdan Çoruh Postası'nda yer alan haberimiz.
CHP Artvin Milletvekili Uğur Bayraktutan Türk Eğitim-Sen Artvin Şube Başkanı İsrafil Bayrak’la ortaklaşa hazırladığı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununda Değişiklik Yapılması hakkında Kanun Teklifini Türkiye Büyük Millet Meclisine sundu.
Milletvekili Uğur Bayraktutan tarafından Meclis Başkanlığına sunulan kanun değişikliği teklifinin gerekçeleri şöyle:
5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunun Ek 70 maddesinin (b) bendi;” Zam, tazminat ve ödenekler ile benzeri ödemeler toplamına karşılık gelmek üzere, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi en Yüksek Devlet memuru aylığı (ek gösterge dahil) brüt tutarının;
– Ek göstergesi 8400 ve daha yüksek olanlarda yüzde 240’ına,
– Ek göstergesi 7600 (dahil) -8400 (hariç) arasında olanlarda yüzde 200 üne,
– Ek göstergesi 6400 (dahil) – 7600 (hariç) arasında olanlarda yüzde 180 ine,
– Ek göstergesi 4800 (dahil) – 6400 (hariç) arasında olanlarda yüzde 150 sine,
– Ek göstergesi 3600 (dahil) – 4800 (hariç) arasında olanlarda yüzde 130 una,
– Ek göstergesi 2200 (dahil) – 3600 (hariç) arasında olanlarda yüzde 70 ine,
– Diğerlerinde yüzde 40’ına, tekabül eden miktarı, emeklilik keseneğine ve kurum karşılığına tabi tutulur.
Buna göre; 01.01.2014 tarihi itibariyle ek göstergeden dolayı aylık bağlamaya esas
9.500( Gösterge 1500+ Ek gösterge 8000=9500) x 0,076998= 731,481.- dir.
Bu durum ise en fazla 1. Dereceden emekli olan Öğretmen, Şube Müdürü, Avukat, Hukuk Müşaviri, Şef, Memur, Polis Memuru, Hemşire, Sağlık Bilimleri Lisansiyerleri, Kimyager, Fizikçi, Matematikçi, İstatistikçi, Tekniker, Jeolog, Mal Müdürü, İmam, Gelir İdaresi Başkanlığı ve Defterdarlık Şube Müdürleri (Vergi Dairesi, muhasebe, Muhakemat Müdürleri) ni kısaca 3600 ek Göstergenin altında ek gösterge ile emekli olan memurları ilgilendirmektedir. Tablodan anlaşılacağı üzere;
7. sırada bulunanlar 6. sırada bulunanlardan % 75 ile 219,44.-Tl. az almaktadır.
6. sırada bulunanlar 5. sırada bulunanlardan % 85,71 ile 438,89.-Tl. az almaktadır.
5. sırada bulunanlar 4. sırada bulunanlardan % 15,38 ile 146,30.-Tl. az almaktadır.
4. sırada bulunanlar 3. sırada bulunanlardan % 20 ile 219,44.-Tl. az almaktadır.
3. sırada bulunanlar 2. sırada bulunanlardan % 11,11 ile 146,30.-Tl. az almaktadır.
2. sırada bulunanlar 1. sırada bulunanlardan % 20 ile 292,59.-Tl. az almaktadır.
1. sıradan 5. Sıraya kadar reel oran yüzde 11’leyüzde 20 arasında değişirken 6. ve 7. Grupta bulunanlarda yüzde 75-86 gibi nispetsiz oranlar görülmektedir.
Özellikle 6. ve 7. Sırada tanımlanan Kamudan emekli olanların maaşlarında yüzde 50-60 gibi düşme yaşandığından dolayı 65 yaşını bekleyen hizmet yılı ve yaş kriterini doldurmuş bir çok yaşlı kuşak kamu çalışanı bulunmaktadır.
Ek göstergesi 2200 (dahil) – 3600 (hariç) arasında olanlarda yüzde 70 ine oranının, yüzde 110 a, Diğerlerinde yüzde 40 oranının yüzde 90 a’ yükseltilmesi hakkaniyeti sağlayacaktır. Çünkü diğer ek göstergeler arasında yüzde 11 ila yüzde 20 fark ihtiva eden bir oran bulunurken, 2200 ila 3600 ek göstergesine Müsteşar maaşının yüzde 70’nin, diğerlerine yüzde 40 uygulanması diğer göstergeler arasında yüzde 75 – 86 oranında bir fark yaratmaktadır ki bu adaletsiz ve nispetsiz ve emekli memurlar arasında eşitliği bozan bir durumdur. 2200 ila 3600 arasında ek gösterge alan emeklilere de müsteşar maaşının yüzde 70 yerine yüzde 110 ile diğerlerine yüzde 40 yerine yüzde 90 ile çapılarak uygulama yapılması, adaletsizliği giderecektir. Hazırlanan tasarı ile Ek göstergeler arasında ki yüzde 20 lik oranın korunması amaçlanmıştır.